divendres, 30 de març del 2018

GRANS ESPERANCES


                                          
Fa quatre dies que em frego els ulls sovint. No és l’al·lèrgia primaveral que ja arriba. És que no sé si somio. No m’acabo de creure que haguem pogut trobar una escletxa per escapar, ni que sigui per uns dies, ni que sigui una mica, de les urpes de l’estat espanyol. Per això, per reforçar-ho, cada vegada que passo a través de les portes de casa, m’entretinc a tocar-ne la fusta del bastiment. Si la porta és íntegrament de fusta l’abraço supersticiosament amb afecte. Sí, ja sé que la imatge us arriba còmica, però què voleu? Després de tres dies sense treva, amb un nou empresonament dels diputats que, sense que hagin reincidit en res des que els van deixar lliures, els tornen a cridar i els tanquen; després d’una nova ordre llareniana de capturar tots els criminals catalans escampats pel món, i després d’haver estat encerclats en un setge cada cop més irrespirable, ara resulta que ens arriba aire per diferents bandes.
Cada víctima d’aquest escorxador de drets en que s’ha convertit la justícia espanyola es mereix un capítol a part, cada un tant o més trist que cada altre. A mi aquests darrers dies m’ha cridat especialment l’atenció el cas de Clara Ponsatí. Dissabte passat al programa “Preguntes freqüents” va dir sense embuts, i sempre amb aquella mirada trista que li hem vist darrerament,  que havia exercit dos mesos i mig de consellera i portava quatre mesos a l’exili; que s’havia sentit sola i que la política és freda. No va  especificar més. També va dir que la situació d’inactivitat a l’exili la matava. Em vaig sentir fins i tot culpable que aquesta dona hagués deixat una vida tranquil·la i satisfactòria per venir a defensar la nostra causa i només n’hagués tret maldecaps i problemes. Ja sé que ningú no la devia coaccionar per fer-ho, però segurament ella, com tots, tampoc no devia preveure la resposta “proporcionada” dels tres poders conxorxats. Almenys el dimecres vaig tenir l’alegria de veure-la acollida i recolzada pels seus, en aquest cas els escocesos, que de cara al món semblen tenir més credibilitat que els altres seus, nosaltres. 



No em queda clar si l’èxit de la crida per col·laborar econòmicament en la seva defensa va ser gràcies als seus d’aquí o d’allà. Sigui com sigui, veure-la al costat del seu advocat, una altra persona, pel que es veu, de prestigi i respectada a Escòcia, com ella, amb la gent fent-li costat i amb un petit somriure em va permetre eixamplar el meu cor encongit. Per poca estona, perquè altra vegada em va quedar en un puny quan vaig sentir tocar “Els segadors” pels gaiters escocesos.

Res no atura la justícia espanyola. Crida els dos mossos i els dos amics de Puigdemont, cridarà l’alcaldessa de Girona per incitació a la violència i per denúncia de Millo. Aviat cridarà els que tallen carreteres i els que ens manifestem cada dos per tres. Potser també empresonarà a can Brians el funcionari d’Estremera que ha dit que no li agradava veure presos polítics rodant per la seva presó. Encara rai que se li va ocórrer parlar amb una metàfora de gats! I gràcies senyor Hidalgo, no li negaré valentia, però tinc la impressió que els cinc-cents euros que no li augmenten, dels que parla diverses vegades  i que vostè considera que es mereix, l’afecten  més que l’angoixa de veure els nostres amics tancats a la presó. En tot cas, si sent simpatia per algú, no entenc com pot titllar la seva causa de pestilent, tal com ho fa en declaracions posteriors. A veure, si algú ens dedica una engruna d’empatia, no cal que l’enlairem a l’Olimp dels herois, que el nostre Olimp ja està prou ple. Doncs això, que des que escric aquesta entrada fins que es llegeixi hi haurà, de ben segur, uns quants caiguts més, aixafats per la maça d’algun jutge espanyol.
Això no treu que en una setmana haguem avançat més del que ho havíem fet en quatre mesos. No ho sé si el periple de Puigdemont de Finlàndia amb destí a Bèlgica formava part d’una estratègia, tal com s’està dient. La veritat és que jo, el diumenge, vaig pensar que havia pecat d’ingenuïtat desplaçant-se en cotxe i que tanta audàcia a vegades se’t pot girar en contra. Vistos els resultats, si hi havia estratègia, chapeau! I si no hi era, oh la la!. Tenim els mitjans internacionals ocupats i preocupats per nosaltres, també organitzacions de dret i justícia internacional, i molts polítics. Pràcticament tothom s’ha pronunciat  posicionant-se, molts a favor del diàleg, uns quants titllant l’estat espanyol del que és, feixista i dictatorial, uns quants més defensant el nostre dret a l’autodeterminació i molts exigint l’alliberament dels presos. Però això no és tot. D’entrada el tractament que dona la justícia dels altres països als nostres exiliats no té res a veure amb el que els dona la justícia espanyola i de sortida, en jutjar-se el mateix delicte per justícies diferents, serà molt difícil que hi hagi grans discrepàncies en els veredictes. Si n’hi ha, llavors sí que ja podrem confirmar allò que va dir aquell: “La justícia e un caxondeo”. Potser a Espanya, sí, senyor alcalde de Jerez vaja, també de Jerez, bressol de personatges anti-històrics, per allò de no haver aportat res a la història, però és que ara aquest conflicte ja no és només espanyol.  
En fi, que si tingués una altra edat em posaria a ballar de puntetes damunt del campanar del meu poble, però no ho faré. Soc gran i la meva experiència em diu que res no és definitiu, i jo, que hi tinc unes converses d’upa, li responc que ja em pot dir el que vulgui que, encara que m’acusi, com s’ha fet sovint amb Dickens,  d’excés de sentimentalisme i de parlar d’esdeveniments improbables, no penso renunciar a les meves grans esperances.

El sol ja treu el cap en aquest cel ple de núvols


22 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina

  2. Amen, Teresa, però no pugis a ballar al campanar que amb una mà feta pols, ja en tens prou...
    Bé, tots els que defensen els drets humans els tenim al nostra costat, però per desgràcia només ens valen com a consol moral, perquè els que hi podrien fer alguna cosa no mouen ni un dit...I per cert Teresa, on vas tu abraçant portes de fusta, els catalans toquem ferro!!! I si encara que el cel estigui ennuvolat, sempre acaba sortint el sol...
    Petonets, guapa.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja abraçaré el que sigui, Roser, con tal que es mantingui la bonança. Petonets!

      Elimina
  3. La dignitat demostrada per la Clara Ponsatí en aquella entrevista va ser brutal. Es va guanyar els nostres cors. Però després, quan veus com la defensen allà a Escòcia, i que el rector de la universitat on treballa li fa d'advocat, et demostra que és una persona humana excel·lent, i que se l'ha de valorar com a tal. Ningú s'implica ni es mulla tant per algú irrellevant i que no t'ha demostrat la seva vàlua. La Ponsatí s'ha guanyat els seus companys, per força, i ara li tornen.

    Et deixo aquí una foto perquè se t'acabi de descomprimir el cor. Si veure com va acabar aquest afer et va alleujar, segur que també l'has vista, però a veure si aquest cop t'arrenca un somriure i tot.

    https://pbs.twimg.com/media/DZaBDSvXkAMsL9G.jpg

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, ve a ser com ara el que va dir Puigdemont a l'entrevista de diumenge. El govern central els diu golpistes: Dos milions de persones seguirien una colla de golpistes i es manifestarien i reivindicarien pacíficament sense aturar-se?
      Doncs sí que és bonica i divertida aquesta foto, XeXu.

      Elimina
  4. Encertes en tot el que dius Teresa. Solidaritat amb la Honorable Consellera Clara Ponsatí, amb el Molt Honorable President Carles Puigdemont i amb totes les altres persones honorables també empresonades per complir amb el mandat de les urnes.
    Pel que fa al carceller dels gats d'Estremera, a mi no m'ha agradat gens res del que ha dit. Si vol un augment de sou que se'l curri i deixi els independentistes tranquils. Si per reconèixer que hi ha presos polítics abans i després ens ha d'insultar, no ens calen les seves paraules.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Exacte! Així a més distància, no sé si tota la brama no formava part d'una campanya de marqueting per fer-se publicitat com escriptor.
      Nosaltres endavant, que anem bé!

      Elimina
  5. Pels que som optimistes ben informats (altrament dits pessimistes) sempre està bé trobar algú que viu en l'esperança. Salut, Teresa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Als que vivim en l'esperança sovint ens diuen il·lusos, Ignasi. A vegades ens en sortim i a vegades no, però ja saps que la informació a vegades és desinformació.

      Elimina
  6. Gat en anglès és cat ibels gats són x definició lliures, no com el gossos sumissos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vaja, un bon joc de paraules que deixa els meus amics, els gossos, en pitjor posició dins el ranquing de la llibertat.

      Elimina
  7. doncs estem completament d'acord , mira jo no la conec personalment però em va colpir i vaig anar a la campanya engegada i vaig posar les meves lliures justament pels que puguin tornar a ser lliures ....
    jo tampoc abandono les grans esperances

    ResponElimina
    Respostes
    1. És que no podem abandonar. Hi ha moments que només ens queda l'esperança perquè tenim les mans lligades per fer res, però si no fos per l'esperança ja hauríem perdut i això no ho aconseguiran.

      Elimina
  8. Jo també estic molt d'acord amb el que dius. I la veritat és que no sé gaire què més dir. Jo tampoc perdo l'esperança i crec que no podem deixar de fer camí ni un sol dia... amb tantes dificultats, però anem avançant. O al menys això em sembla.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo crec que sí, Carme. Contesto amb tan retard els comentaris que ja han passat vint dies des del teu, però així tinc marge per poder dir que no hem tirat enrere i que els assetjadors estan quedant davant del món com el que són i només nosaltres sabíem.

      Elimina
  9. Per a tota aquesta gent tan activa, haver d'avorrir-se en l'exili o en una presó, sense telèfon ni ordinador, només les cartes... ha de ser horrible. Jo no tinc temperament per fer segons quines feines gaire avorrides. Prefereixo l'estrès.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo em temo que també, Helena. Ja fa temps que em vaig jubilar i hi ha moments que estic estressada, que no dono l'abast al que faig o he de fer. És un estrés escollit, però hi ha moments d'aclaparament. Però és que em costa d'imaginar-me només passejant, mirant la tele o entretenint-me amb el mòbil. Amb tots els respectes per qui hagi escollit això, és clar. La gràcia estaria al terme mig, però costa trobar-lo.

      Elimina
  10. Ponsatí comença amb Pons, casualitat? o tots els Pons som especials?

    ResponElimina
    Respostes
    1. És el primer que vaig pensar, Pons: fixa't, una altra Pons especial.

      Elimina
  11. Respostes
    1. No ho sap ningú, Novesflors, però als que ens ho creiem, l'esperança ens ajuda.

      Elimina